Start je eigen cateringbedrijf

Een eigen cateringbedrijf kun je runnen in allerlei vormen en maten: vanuit huis of op een gehuurde locatie; fulltime of naast je baan in de avonden en weekenden; een eenmanszaak of met personeel. Breng je het eten aan huis of kunnen je klanten het komen afhalen? Alles is mogelijk! Maar lees van tevoren wel even de regels door.

Een hobby of bedrijf?

Het is niet altijd makkelijk om het onderscheid te maken tussen een hobby of een bedrijf, maar de wet heeft daar gelukkig een duidelijke definitie voor. Je hebt een bedrijf als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling winst te maken. Vallen jouw activiteiten hieronder? Dan heb je een bedrijf en moet je je aan verschillende regels houden.

Catering vanuit huis

Meestal beginnen cateraars vanuit huis, omdat het wel zo makkelijk is om in je eigen keuken aan de slag te gaan. Check altijd de voorwaarden van je gemeente. Je moet een melding maken dat je voedsel vanuit huis wil verkopen en hier ook een vergunning voor aanvragen.

Dark kitchen

Een dark kitchen wordt ook wel een ghost kitchen genoemd en is in feite een restaurant zonder gasten. Zie het als een virtueel restaurant. Via de website kan worden besteld en het eten wordt na bereiding bezorgd bij de klant. Deze vorm wordt steeds populairder in Nederland. Natuurlijk moet ook een dark kitchen zich gewoon registreren en voldoen aan alle regels over voedselveiligheid.

Het belang van een ondernemingsplan

Is jouw plan lucratief? Kun je als cateraar de omzet maken die je nodig hebt, of zal al het harde werken te weinig opleveren om het de moeite waard te laten zijn? Om deze vragen te beantwoorden, kun je een ondernemingsplan schrijven. Bedenk een concept en stel je doelgroep vast. Overweeg je concurrenten en denk na over hoe jij je kunt onderscheiden van de rest.

Prijs

Je zult ook in je plan moeten bepalen hoeveel geld je voor je product gaat vragen. Bij een te lage prijs hou je uiteindelijk niets over, en bij een te dure maaltijd zal je verkoop wellicht niet goed lopen. Zet je inkopen en vaste en variabele kosten op een rij. Kijk wat de concurrentie vraagt en reken uit wat je doelgroep te besteden heeft.

Social media

Je ziet op social media veel eten langskomen: het is een vorm van gratis reclame waar veel thuisbakkers en cateraars gebruik van maken. Kies twee platforms om jouw catering te promoten, en overweeg in je keuze op welk platform je jouw doelgroep het best kunt bereiken.

Administratie

Zoals in elke andere sector krijg je ook in de catering business als ondernemer te maken met een heleboel administratief werk. Tegenwoordig hoeft dat gelukkig niet meer zo’n investering van tijd en energie te zijn. Er zijn verschillende Customer Relationship Management software ontwikkeld, speciaal om jou daarbij te helpen. Via https://www.lime-technologies.nl kun je gemakkelijk al deze zaken overzichtelijk bijhouden. De tijd die je hiermee bespaart, kun je met gerust hart in al kookkunsten investeren.


mohammed

No description.Please update your profile.

abacus-hotel