Hoe vet?!

Verzadigde vetzuren, onverzadigde vetzuren, cholesterol, dichtslippende aders, hartinfarcten. Tegenwoordig is het moeilijk om door het bos de bomen nog te zien wat betreft vetten in onze voeding. Daarom werpen we wat licht op dit thema om wat meer duidelijkheid te scheppen, waarbij we gecompliceerde wetenschappelijke definities achterwege laten.

Verzadigd vs. onverzadigd vet

We weten allemaal “vet is ongezond”, maar is dit werkelijk wel zo? Ons lichaam heeft vetzuren nodig om goed te functioneren, dus welk vet is dan juist nodig?

Verzadigde vetzuren worden afgedaan als de meer ongezonde, terwijl onverzadigde vetten zouden passen in een gezonde voeding. Maar eigenlijk bestaan alle soorten vet uit een mengeling van zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. De verhouding hierbij bepaalt of het gaat om verzadigd of onverzadigd.

Verzadigde vetten komen vooral voor in dierlijke producten zoals vlees en melkproducten. Maar ook in zoetigheden zoals koekjes of andere snacks zijn deze vetten terug te vinden. Het is onmogelijk om verzadigde vetten volledig uit je voeding te schrappen, want het zit haast overal in.

Onverzadigde vetten vind je terug in diverse types van olie en margarine. Maar ook in vis en noten zit dit type vetzuren.

Wat is dan juist het effect op ons lichaam?

Sinds jaar en dag wordt beweerd dat verzadigde vetzuren een negatief effect op ons lichaam zou hebben. Het zou de cholesterol in ons bloed verhogen, wat nefast is voor onze bloedvaten en zodoende de kans op hart- en vaatziektes vergroot. Toch zou later aangetoond zijn dat verzadigd vet hiervan niet de oorzaak zou zijn, maar eerder koolhydraten en transvetten.

Transvet is een type van onverzadigde vetzuren, de vetzuren die net als gezonder werden aanschouwd. Maar transvet heeft een andere structuur, waardoor het lichaam dit vet moeilijker kan afbreken. Transvetzuren ontstaat door het industrieel verharden van plantaardige oliën. Denk maar aan margarines of andere braadproducten. Maar het komt eveneens voor in bereide sauzen of snoep.

Er werd dus lange tijd geopperd dat de verzadigde vetten de grote boosdoener zouden zijn en daarbij de onverzadigde vetten als gezond alternatief konden worden beschouwd. Maar deze theorie lijkt des te langer des te minder houdbaar.

Helemaal geen vet meer dan?

Het is belangrijk om je hoofd niet te laten zot maken. Informeer je bij verschillende bronnen en wees kritisch. Je mag niet vergeten dat de voedingsindustrie ook telkens op zoek is naar betere winstmarges. Opties vergelijken, zoals biologische producten, is daarbij een goede oefening.

In het algemeen blijft de vuistregel “alles met mate is het gezondst”.


mohammed

No description.Please update your profile.